یک نکته کوچک

نکات کوتاه اما خواندنی

یک نکته کوچک

نکات کوتاه اما خواندنی

  • ۲
  • ۰

در بررسی صحنه جرم، جرم شناسان و پزشکان قانونی با تحلیل آثار خون مانند چگونگی پراکندگی قطرات و بررسی DNA استخراج شده از آن می توانند به اطلاعات ارزشمندی از چگونگی وقوع جرم و مشخصات قاتل یا مقتول (یا هر دو) دست پیدا کنند. به تازگی پژوهشگران دانشگاه آلبانی توانسته اند به روشی سریع برای تعیین سن افراد بر اساس نمونه خون آنها دست پیدا کنند که ابزاری قوی در اختیار کارآگاهان قرار می دهد.

سن افراد را چگونه می توان تعیین کرد؟

برای تخمین سن افراد معمولاً از استخوان و دندان استفاده می کنند. رشد و ساختار دندان، روند خوردگی یا فرسایش آنها می تواند برآورد درستی از عمر دندان و در نتیجه عمر فرد بدست دهد. تصاویر پرتوی ایکس از استخوان ها و وضعیت رشد آنها همین اطلاعات را می دهند؛ اما این بررسی ها تنها در آزمایشگاه امکانپذیر است و زمان می برد.

روش جدید چیست؟

پژوهشگران دانشگاه آلبانی به سرپرستی دکتر ایگور لدنف برای برآورد سن از مولکول هموگلوبین در خون استفاده کرده اند. در خون افراد دو نوع هموگلوبین وجود دارد: هموگلوبین جنینی (HbF) که در نوزادان وجود دارد و هموگلوبین بزرگسال (HbA). ساختار مولکولی این دو تفاوت دارد و نسبت آنها در خون با گذشت زمان تغییر می کند. بنابراین با اندازه گیری نسبت آنها می توان به برآوردی از عمر افراد دست پیدا کرد. دقت این روش در حال حاضر، 99 درصد برای بزرگسالان و 100 درصد برای نوزادان است.

چگونه خون را بررسی می کنند؟

پژوهشگران نمونه خون را با طیف نگار رامان (Raman Spectroscopy) بررسی می کنند. پرتوی لیزر، اتم های موجود در نمونه را برانگیخته می کند و وقتی اتم ها به وضعیت پایدار بر می گردند، تابش الکترومغناطیسی ساطع می کنند. با بررسی این تابش می توان ساختار مولکولی و فراوانی آنها را در نمونه تعیین کرد.

  • ۹۷/۰۴/۲۲

خون

سن

هموگلوبین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی